KERABU SOTONG

Author: salju // Category: ,
slownyer brukband mlm ni..huhu hampir2 dh putus asa nak tunggu upload picture kang main lg lame... akhirnyer dpt gak masukkan gambar..kalo xde gambar mane bes kan..x boleh nak bayang cmne ghuper kan.. resepi ni dapat dari myresepi..tuan punyer mutiarazura..kerabu ni memang sedap..selain tu menyihatkan yea..kadang2 perlu juge makan secara sihat dan kurang lemak..jom layan resepi ni..

BAHAN-BAHAN:
  • 300 gm sotong – potong cincin
  • 1 ulas bawang besar – dihiris nipis
  • 5 urat kacang panjang – dipotong nipis 
  • 1 biji tomato – dipotong kecil
  • 1 batang serai – dihiris halus
  • 1 biji cili merah – dihiris
  • 5 biji cili api – diketuk dan cincang kasar
  • 2 sudu besar sos ikan
  • 1 ½ biji limau nipis
  • Segenggam daun ketumbar
  • Gula nira (Kelantan) atau gula Melaka atau gula merah yang telah dicairkan dengan air – secukup rasa
  • Garam secukup rasa 


CARA-CARA
  1. Sotong direbus dahulu hingga masak. angkat dan toskan. simpan air rebusan 2 sudu untuk dicampur bersama bahan lain.
  2. Bancuh gula, sos ikan dan garam terlebih dahulu. Kemudian masuk semua bahan lain termasuk sotong. Perah limau nipis. Gaul rata dan rasa supaya dapat balance masam, manis dan masin mengikut selera. 
*** sukatan untuk bahan boleh adjust ikut citarasa masing-masing. Secret ingredient untuk kerabu ini ialah gulanya, jangan pakai gula putih. rasenyer memang berbeza..



POPIA UDANG

Author: salju // Category: , ,

Dapat resepi ni dari seorang kawan baik mase blajar dlu.. memang mabeles.. biase makan popia yang jual tu je yang inti sayur.. lepas rase yang ni trus terpikat dengan popia udang ni.. tq yea fazrina coz bg resepi ni..

BAHAN-BAHAN
  •  kulit popia
  • 1 biji bawang besar (cincang)
  • 1 ulas bawang putih (parut)
  • 15 ekor udang sederhana besar (potong kecil-kecil)
  • 50 g cendawan tiram (dadu)
  • 2 biji telur
  • garam dan gula secukup rasa
  • 500 g sayur campur (1 pek kecik tu) 

    BAHAN-BAHAN SOS
    • 1/2 cawan air
    • air asam jawa pekat 3 sudu besar
    • 3 sudu besar gula melaka / gula pasir
    • 2 sudu cili kering yang dikisar (kalau nak pedas lebihkan cili)
    • sedikit garam untuk menyeimbangkan rasa manis sos 

      CARA-CARA
      1. tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau
      2. masukkan sayur campur. gaul rata biar sebentar sehingga separuh masak.
      3. masukkan udang dan kacau rata. biar kn 1 minit
      4. masukkan cendawan dan perasa kan dengan garam dan gula.
      5. pecahkan telur ke dalam dan gaul rata. biarkan telur menyelaputi inti
      6. terus kan mengacau inti sehingga telur masak dan tidak berlendir. sejukkan inti.
      7. boleh lah mula membungkus dengan kulit popia. isi inti secukupnya dan bungkus ketat-ketat yea..biar xde ruang kt dalam popia tu.. gam popia dengan menggunakan telur.
      8. goreng dalam minyak penuh, pastikan minyak betul-betul panas untuk elakkan minyak masuk kedalam popia.
      9. UNTUK SOS: satukan semua bahan dan didihkan sampai cili masak dan sos sedikit pekat.
      10. hidang panas-panas.

      Ni plak inti dan sos popia..




      FLAT BELLY DIET??? APE TU..

      Author: salju // Category:

      Hurmmm kalau nak tau flat belly diet ni diet untuk kuruskan perut yea..kalau kite lihat kat malaysia ni ramai yang obesiti kan.. selain tu ramai jugak agak berisi samapi perut pon dah ngalahkan preggy dah..so sy ingin kongsikan cara diet yang berkesan dan selamat serta cukup nutrisinya yang sy sendiri pernah mencuba..hasilnya memang bagus selain kita akan sentiasa aktif tanpa rasa lapar kerana mendapat tenaga dari hidangan menu yang betul...diet ni memang menumpukan bahagian perut...

      ok kt sini sy sertakan cara diet yang dimulakan dengan 4 hari permulaan untuk badan membiasakan diri (anti-bloating jumpstart!) ada brannnnn??? dan saya telah kehilangan sebanyak __kg dalam mase 2 bulan..erkk nape x berterus terang jerk?? hehe segan laa..xpe2 nanti sy akan gtau jugak berapa berat saya yang hilang  hasil dari ni diet ni yea..hehehe..jgn takut laa.. tapi kebanyakan menu hari-hari memang menggunakan olive oil@minyak zaitun. nasi memang x sentuh langsung dah..stakat ni dulu yea lainkali sambung lagi..omputih jual buku ni tp sy share jela kt semua..pakai konsep sharing is caring!

      yang ni adalah sample menu untuk permulaan :
      Breakfast
      • 1 cup Rice Krispies with 1 cup skim milk/fresh milk
      • 1/4 cup sunflower seeds
      • 4 oz. pineapple tidbits in juice
      • 1 glass of "Sassy" water

      Lunch
      • 3 oz. chunk light tuna in water
      • 1 cup steamed baby carrots
      • 1 piece of light string cheese
      • 1 glass of "Sassy" water

      Dinner
      • 4 oz. grilled tilapia
      • 1 cup steamed green beans
      • 1/2 cup roasted red potatoes drizzled with olive oil
      • 1 glass of "Sassy" water

      BUBUR AYAM DAN CENDAWAN

      Author: salju // Category: ,
      kalo demam mesti tringin nak makan bubur kan..x kire la bli kat mcd ke kt kedai2 ke or yang rajin masak sndiri...tp kalo dah x sehat boleh ke nk msk2 bagai ni? yang nak diet pon boleh try this 1..memang menjadi bcoz i dah penah try diet tanpa nasi selama 2 bln...boleh turun 2 - 3 kg haaa! but diet care yang btol laa.. kadang2 memang akan buat bubur oat...even oat tu xsedap coz berlendir kan bila dah masuk dalam air panas...erkkk nak mkn pon xslera..tp bila dijadikan bubur gni memang rase dia lain..then timing kene la btol bile nak masukkan oat tu supaya tak overcook then jd berlendir yea..nacihat ni pada yang x suke rase oat laaa...macam i ni...huk3...
       
      BAHAN-BAHAN
      • 3 genggam beras dibasuh bersih
      • 3 cawan air
      • 2 ketul peha ayam
      • 5-6 keping cendawan tiram disiat2   <--cendawan dipanggil keping ker?? belasah la ape2 pon..
      • sedikit cendawan enoki
      • 1 kiub pati bilis
      • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
      • bawang goreng
      • ikan bilis goreng
      • secubit garam
      • daun sup

      CARA-CARA
      1. masukkan beras, ayam dan air kedalam periuk/rice cooker. rebus hingga nasi hampir  masak. keluarkan ayam dan siat-siatkan
      2. masukkan lada hitam dan pati bilis kedalam nasi. rebus lagi sehingga nasi pecah2..ni tanda dah masak la nasi tu.. 
      3. bila nasi dah masak, masukkan garam secukupnya dan masukkan cendawan kacau kejap trus angkat yea..
      4. masukkan bubur kedalam mangkuk dan tabur dengan ayam yang disiat td, bawang goreng, daun sup dan bilis goreng.
      **** pada yang nak try bubur oat plak, skipkan beras tu cume rebus ayam je hingga ayam masak..step lain sama je..bila nak masukkan oat??? k masukkan oat bila nak hidangkan kedalam mangkuk..bersama2 dengan bawang goreng n lain2 tu..

      TIPS!! ---> banyak2 cendawan yang sy pernah cuba la kan untuk masak bubur ni, gabungan cendawan enoki dan cendawan tiram la yang paling sedap... cendawan shitake memang x brape sedap letak dalam bubur ni..kalo fungus/ telinga kera yang hitam dan kaler putih tu pon sedap juge.. but i prefer cendawan tiram..

      PUDING KOKTEL BERKUAH

      Author: salju // Category: ,
      Puding ni memang best sgt...rase lemak-lemak manis berkrim gtu...hahaha ade ke rase gtu?? buatnye pon senang jerk..dah cuba banyak kali resepi puding ni..resepi asal dari mama kastam tioman a.k.a mamajay kat myresipi dan akhirnya sy ubahsuai dengan selera sy dan trhasil laa puding koktel versi sy sndiri...

       BAHAN-BAHAN UNTUK KUAH
      • 1 tin besar buah-buahan campuran ( 825gm)
      • 1 tin laici
      • 1 tin susu cair F&N ****
      • 1 tin air masak (sukat guna tin susu)
      • 1/2 cawan gula pasir
       BAHAN-BAHAN UNTUK PUDING KASTAD
      • 1 cawan tepung kastad
      • 4 cawan air 
      • 3 sudu besar gula
      • 1 cawan santan/susu segar/susu cair
      • 1/2 tin jagung krim
      • 1/2 sudu teh garam 

      CARA-CARA
      1.  UNTUK KUAH: Tapiskan buah-buahan dalam tin. Airnya dimasukkan kedalam periuk bersama susu,gula dan air. masak dengan api sederhana sambil sentiasa dikacau yea.. hampir-hampir mendidih je trus angkat yea xperlu tunggu sampai mendidih. angkat dan masukkan buah-buahan tadi. biar sejuk sekejap dan simpan dalam peti ais
      2. UNTUK PUDING: campur semua bahan dalam periuk, kacau diatas api sederhana hingga pekat dan berkilat. angkat dan isikan dalam acuan kecil-kecil. biarkan sejuk..
      3. bolehlah dihidangkan puding bersama kuahnye yea.. selamat mencuba!
      **** kalau guna susu cair jenis carnation instead of F&N xperlu masak pon xpe..then xperlu campur air dah..just guna air dari tin buah-buahan jer...gula pon x pyh letak yea sebab dah cukup manis dah dengan air dari tin buah tu.. nape x perlu masak??? sebab susu jenis ni cair skit berbanding dengan F&N dan rase nyer juga lebih sedap...

      MASAK LEMAK CILI PADI UDANG

      Author: salju // Category: ,
      Dah lama x masukkan n3 laukpauk laa.. hari ni layan masak lemak cili padi udang plak yea..masak ni simple je sape2 pon boleh buat.. kalo yang dah berpuluh taun masak memang pejam mate pon leh masak ni tp mcm sy ni masih terkial-kial lg la tp jadi la jugak cume amik masa skit...jom tengok bahan-bahannya yea..resepi ni dapat dari mak kepada kawan mase blajar dlu2..
       BAHAN-BAHAN:
      • 500gm udang saiz besar
      • 3 cawan santan
      • 1 inci kunyit hidup *
      • 4 ulas bawang merah *
      • 2 ulas bawang putih *
      • 15-20 tangkai cili padi *
      • 2 batang serai diketuk
      • 1 helai daun kunyit
      • 1 keping asam keping
      • 1 sudu besar kerisik
      • 1 biji telur saiz kecik dipukul sedikit dengan garfu

      CARA-CARA:
      1. bersihkan udang, belah belakang untuk buang tahi kat belakang dan otaknya.
      2. kisar bahan bertanda * dan masukkan kedalam santan dan masukkan juga serai, didihkan sehingga mendidih
      3. masukkan asam keping, daun kunyit dan udang.
      4. biar mendidih sekejap dan masukkan pula kerisik. kacau rata
      5. masukkan pula telur dan kacau hingga telur nampak hancur dan melitupi udang..nampak macam udang bertelur ye..masukkan garam secukupnya..bolehlah angkat yea..

      DONAT dulce de leche

      Author: salju // Category:
      Donat ni dapat ilham dari resepi donat suria..tp gula dah dikurangkan dan diletakkan dulce de leche..memang sedap sgt..xperlu tabur gula lg kt donat tu sebab dulce de leche ni dah manis.. jenguk2 dapur mat gebu trnampak donat ni...tringin nak cuba...donat ni lembut sgt even dah sejuk..teksturnye juga halus..mase nak goreng tu pon boleh rase adunan nye ringan.. anak2 buah memang suke sgt mkn donat ni..sebelum ni penah je buat donat byk kali jugak la tp belum dpt lg yang selembut ni... kalo nak tgk resepi asal boleh ke dapur mat gebu dan fotopage kak hanieliza yea..

      BAHAN-BAHAN:
      • 500gm tepung gandum diayak
      • 3 sudu besar shortening
      • 2 sudu besar gula 
      • 1 sudu besar susu tepung
      • 200ml air suam
      • 2 sk instant yis (mauripan)
      • secubit garam

      CARA-CARA:
      1. yis dicampur dengan air suam dan dikacau hingga larut..biarkan sebentar
      2. tepung gandum, shortening, gula, susu tepung dan garam dicampur dalam mangkuk dan digaul sehingga sebati
      3. tuangkan yis yang sudah dilarutkan tadi sikit-sikit, kalau keras boleh tambah air suam lg..tambah sikit-sikit ye.. uli sehingga adunan licin lebih kurang 15 minit. rehatkan doh selama 30 minit untuk doh naik.
      4. tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan angin. doh dileperkan setebal 1 cm, terap dengan acuan donat. buat sampai abes..
      5. biarkan selama 15 minit atau naik dua kali ganda. 
      6. boleh lah digoreng dengan minyak yang banyak hingga warna keemasan. guna api sederhana je.
      7. sejukkan dan bolehlah dipicitkan dulce de leche diatasnya..

      UNTUK DULCE DE LECHE:
      • 1 tin susu jenis condensed milk.. yang jenama F&N ada.. buang pembalutnya.. masukkan rack dalam periuk..letakkan tin susu dalamnya..isikan air hingga melitupi tin susu..rebus selama 3 jam..sentiasa jaga airnye supaya tidak kering yea..dah masak biarkan sejuk baru buka tin tu..lagi lanjut kt dapur wendy yea..boleh tgk kt ctu..






      MY HOMETOWN..MY MOTHERLAND

      Author: salju // Category:
      Best moment ever at my hometown! i'm proud to be born here...
      is rainy day...what a wonderful evening...rainbow come out at the sky!  

      SINGGANG ASAM PEDAS TERENGGANU

      Author: salju // Category:

      Singgang asam pedas ni sebenarnye belajar dari mak.. berbeza dengan singgang biasa..ade 2 stail...resepi asal dari kelantan masukkan tempoyak tp yang dkt2 border klantan ni x letak tempoyak yea...kalo buat pakai ikan air tawar mmg lg bes...kalo ade belimbing buluh boleh gantikan asam keping dengan nya erk...lg sedap tau..

      BAHAN-BAHAN:
      • 3 ekor ikan saiz sederhana  <---ape2 jenis ikan jenis bersisik, sy gune ikan kerisi
      • 2 batang serai diketuk
      • 2 sb ketumbar disangai dan ditumbuk halus
      • 1 inci kunyit hidup
      • 3 ulas bawang putih
      • 3 ulas bawang merah
      • 2 inci lengkuas 
      • daun kesom
      • 1 keping asam keping
      • secukupnya cili padi
      • 2 cawan air <---boleh tambah kalo nk kuah yang byk
      • secubit garam

      CARA-CARA:
      1.  bersihkan ikan dan potong dua. basuh dengan perahan limau untuk hilangkan hanyir ikan
      2. Lengkuas, kunyit, bawang putih dan bawang merah ditumbuk lumat. masukkan air kedalam periuk  dan masukkan bahan yang ditumbuk. masukkan ketumbar, asam keping dan serai.
      3. didihkan diatas dapur menggunakan api kecil je..renihkan hingga mendidih sebentar
      4. masukkan ikan, daun kesom dan cili padi yang diketuk sedikit
      5. masukkan garam. bila ikan dah masak dan dah cukup rase boleh lah diangkat.
      6. selamat menjamu selera...



      PUDING TRIFFLE

      Author: salju // Category:
      Buat mase birthday adik..together with moist chocolate cake..untuk triffle ni dah di 'alter' sesuai dengan selera..

      BAHAN-BAHAN:
      • 1 swiss roll perisa pandan
      • 1 Tin fruit koktel
      • 1 tin laici
      • 3 gelas air (campur skali air dari tin laici dan fruit koktel)
      • 4 Sudu Makan Tepung Kastad
      • jelly nona perisa ape2 je.. sy gune perisa strawberry
      • hiasan : betik masak yg masak ranum
      CARA-CARA:
      1. sediakan mangkuk besar kaca, potong swiss roll dan susun dalam mangkuk, renjis sedikit air dari buah laici atas swiss roll.
      2. UNTUK KASTARD: masukkan 3 cawan air campuran tersebut dalam periuk bersama dengan tepung kastard.kacau hingga tepung kastard larut dan didihkan diatas dapur sampai pekat. angkat dan tuangkan atas swiss roll
      3. susun buah laici dan fruit koktel serta buah betik
      4. jelly nona dicampur dengan 400ml air dan dipanaskan diatas dapur hingga mendidih dan larut. biar suam sekejap dan tuang ke dalam mangkuk..
      sejukkan didalam peti ais baru dihidang.



      KERANG BAKAR

      Author: salju // Category: ,


      Dapat makan kerang bakar memang best sgt..kerang ni boleh dibuat macam2 masakan espeseli sambal,rendang,rebus,bakar dan macam2 lg tau..tp kerang bakar paling senang nak wat... simple jer..

      BAHAN-BAHAN:
      • 1 kg kerang
      • 2 batang serai diketuk
      • 2 ulas bawang putih ditumbuk lumat
      CARA-CARA:
      • bersihkan kerang, masukkan dalam bekas dan isi kan dengan air separas dengan kerang.
      • masukkan serai dan bawang putih. kacau rata-rata dan perap sejam
      • selepas sejam bolehlah dibuang air dan boleh lah dibakar. kalau xde dapur arang tu boleh guna dapur gas jer. masukkan dalam periuk bertutup dan biarkan sehingga beberapa biji kerang terbuka sendiri yer..boleh lah diangkat..psssst gune api kecik jer...
      SOS PENCECAH:
      • 1 sudu cili boh
      • 1 keping gule melaka
      • air asam jawa 1 cawan
      • secubit garam
      campurkan semua bahan diatas dan masak sehingga medidih dan gule melaka cair. kalo nak lg pekat boleh tambah cili lg..








      JERUK BUAH BINJAI

      Author: salju // Category: ,





      Ada yang kenal ke buah ape nih?? slame aku kt selatan dulu x penah jumpe buah ni dijual time2 musim durian.. actually buah ni bersepah kt klantan dan ganu kalo tiba musim durian..kt sini buah ni dipanggil buah binjai..sedap dimakan begitu saje@buat jeruk..very ugly but the taste so yummy...masam2 manis.. tp kdg2 ade masam x manis2..haha tp yang masam ni boleh lah dibuat jeruk..jeruk ni senang ajer hiris buah ni macam dalam gambar kt atas them masukkan dalam bekas..setiap lapisan ditabur sedikit garam halus kt atas hirisan tu..lapis sampai abes...jgn byk sgt garam nt masin dah xsedap jd penyakit lak..erk..ape aku bebel nih.. jeruk ni boleh dimakan begitu saje atau pon org2 kt sini slalu letak kt dalam budu or sambal belacan..makan dengan ikan bakar..mmg syioookkkk laahhh...emmm dh telan liur nih...hua3.. kalo nk tau lebih lanjut lg pasal buah ni klik sini

      KHASIAT SAYUR-SAYURAN

      Author: salju // Category:



      Sayur-sayuran dan buah-buahan memang telah lama diketahui dari segi khasiatnya kerana kandungan nutrition seperti vitamin, mineral, lemak, protein dan karbohidrat. Pengamal sayur-sayuran dan buah-buahan telah dikenali pasti hidup lebih sihat berbanding mereka yang makan jenis makanan yang lain.Kebanyakan negara maju seperti Britain, Amerika Syarikat dan Jepun menjadikan sayur-sayuran dan buah-buahan sebagai menu utama mereka. Ini kerana, mereka telah mengenal pasti bahawa dengan mengamalkan makan makanan seperti ini dapat meningkatkan kualiti hidup.

      Para penyelidik juga telah menyedari sebahagian daripada sayur-sayuran dan buah-buahan ini mengandungi komponen yang boleh membantu menangani masalah kesihata serta menyediakan hidup yang lebih sihat. Pengkajian yang secara mendalam oleh pakar-pakar sains telah membuktikan kandungan dalam sayur-sayuran dan buah-buahan ini telah berjaya mengatasi masalah seperti kancer, penyakit hati, kencing manis serta darah tinggi di mana keempat-empat penyakit ini merupakan penyakit yang telah dikenal pasti yang mencatatkan kematian yang paling tinggi.

      Secara amnya, setiap sayur-sayuran dan buah-buahan ini mengandungi pelbagai kandungan yang boleh memuajarabkan pelbagai jenis penyakit . Malahan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan ini dapat mengurangkan pengambilan ubatan sintetik yang mempunyai kesan sampingan.

      Walau bagaimanapun, ramai di kalangan kita masih kurang mengetahui khasiat yang diperolehi akibat pengamalan sayur-sayuran dan buah-buahan ini, kerana kurangnya pendedahan yang diberikan. Di sini terdapat beberapa jenis sayur-sayuran dan buah-buahan yang telah dikenal pasti mempunyai khasiat dari segi perubatan.

      BUAH KELO

      Ramai yang menggemari buah kelo kerana rasanya yang enak. Tetapi ramai yang kurang mengetahui yang buah ini mempunyai khasiat dari segi kesihatan dan perubatan. Nama saintifiknya adalah Moringa oleifera dan buah ini amat baik untuk jantung, saraf dan peredaran darah.Buah kelo amat berkesan untuk meredakan demam panas.

      Air perahan daun kelo bukan sahaja kaya dengan vitamin A, vitamin C dan kalsium, malahan juga mengandungi asid amino yang bersifat antibakteria yang membantu menambahkan darah dan menentang berbagai jenis penyakit.Jus buah kelo digunakan untuk tujuan melawaskan kencing serta membantu menghilangkan rasa kembung dan senak akibat ketidakcernaan.

      DAUN SALAD

      Daun salad bukan sahaja digunakan untuk menghiaskan makanan, malahan juga enak dimakan begitu sahaja.Peranan daun salad bukan sahaja berhenti begitu sahaja kerana daun ini juga mempunyai kepentingan dari segi perubatan. Daun salad atau nama sainsnya Lactuca sativa, merupakan penawar kepada masalah insomia atau gangguan tidur. Tumbuhan ini kaya dengan zat besi, kalsium,fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C, mangnasium dan zink itu mengandungi sejenis kompaun yang dikenali sebagai lactucarium yang bertindak sebagai sedatif.

      Daun salad ini juga bertindak menenangkan dan melapangkan fikiran, sekali gus menghilangkan segala keresahan yang melanda.Daun ini juga mengandungi karotin, seraf dan air yang dapat menghilangkan rasa dahaga dan juga bertindak melancarkan sistem pernafasan .

      KOBIS

      Brassica oleracea merupakan nama sains bagi bunga kobis dan sayur ini berasal dari keluaraga Brassica. Sayur ini mengandungi belerang, iaitu sejenis zat galian yang penting untuk kesihatan. Kobis bukan sahaja berkesan untuk mengubati penyakit ulser dan barah malahan juga berkesan untuk mengubati masalah -masalah lain di usus.

      Kobis yang kaya dengan kalsium, fosforus, zat besi, sodium, potasium dan vitamin A, B- Kompleks dan C dapat meredakan masalah di bahagian perut dan hati seperti yang dialami oleh mereka yang lali arak. Kompaun belerang dalam kubis dapat menghindarkan pengeluran carcinogen, sejenis bahan kimia berbahaya dalam tubuh badan. Amalan memakan kobis dapat menghalang carcinogen daripada bergabung menjadi sel-sel darah. Selain itu asid amino yang mengandungi belerang dalam kubis juga bertindak menurunkan paras kolestrol , meredakan saraf dan menenangkan fikiran dan sekaligus membantu seseorang itu tidur dengan selesa pada waktu malam.

      TIMUN

      Di setengah- setengah tempat, timun juga dikenali sebagai mentimun atau nama saintifiknya ialah Cucumis sativus .Ia mengandungi 0.65% protein, 0.1% lemak dan karbohidrat sebanyak 2.2%. Selain itu timun juga mengandungi kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, vitamin A,vitamin B1, vitamin B2 dan vitamin C.

      Biji timun mengandungi racun alkoloid jenis hipoxanti ,yang berkesan untuk merawat kanak-kanak yang kecacingan. Bagi mereka yang menhidapi sakit tekak apabila diserang batuk , penyakit ini dapat dirawat dengan biji timun dimana sedikit biji timun dicampurkan dengan sedikit garam dan dikumuh beberapa kali sehari. Pengamalan ini dapat mengembalikan suara yang hilang.

      Selain itu, penyakit sampu pucat iaitu sejenis penyakit pening-pening yang berterusan sehingga dapat menurunkan berat badan dapat diatasi dengan pengamalan makan timun mentah atau yang telah dimasak. Timun juga dapat mengubati penyakit disesteri iaitu keluar darah semasa membuang air besar.

      KUCAI

      Kucai adalah sejenis sayuran yang menyerupai pokok bawang yang berasal dari keluarga Lili. Tumbuhan ini tengik baunya tetapi enak dimakan samada sebagai sayur atau ulam.

      Kucai mengandungi vitamin B dan C, karotin dan komponen belerang. Ia dapat mengubati penyakit-penyakit seperti senggugut, penyakit keputihan, darah tinggi dan sembelit.

      Kucai bertindak sebagai antiseptik untuk membunuh kuman bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus. Ia juga melancarkan pengaliran darah, sekali gus menghindarkan pembekuan darah. Cara penggunaannya adalah menumbuk daun kucai sehingga lumat dan kemudian dikacau dengan air panas lalu diminum. Penggunaannya adalah lebih mujarab sekiranya diminum setiap pagi.

      ASPARAGUS

      Berasal dari keluaraga liliaceae, dan dikenali sebagai Asparagus officinalis dari segi sainsnya. Sayur ini kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan niasin.

      Bagi mereka yang menghadapi masalah kulit yang berpunca daripada pengumpulan asid yang berlebihan dalam darah yang menyebabkan wujudnya masalah-masalah seperti jerawat, ekzema atau lebih dikenali sebagai kudis , asparagus merupakan jawapan yang tepat bagi mereka.Ini kerana kandungan alkali yang tinggi dalam jus asparagus boleh mengatasi masalah-masalah kulit.

      Selain itu asparagus juga mengandungi eleman -eleman yang baik untuk kelenjar tiroid, pineal dan adrenal, jantung, hati, paru-paru, limpa, pankreas dan kulit.

      SELERI

      Merupakan sejenis sayur yang berbatang lembut yang kaya dengan zat besi, fosforus, sodium, potsium,karotin,vitamin A, B-Kompleks dan C dan magnesium. Dikenali sebagai Apium graveolens dan berasal dari keluarga Dulce umbelliferae, adalah merupakan penawar bagi menurunkan tekanan darah tinggi.Terdapat belbagai cara untuk menggunakan seleri sebagai ubat untuk mengubati tekanan darah tinggi dan cara yang paling berkesan adalah dengan memasukan sedikit daun seleri yang dipotong kecil-kecil dan ditumbuk halus bersama-sama dengan sedikit air dan gula. Untuk keberkesanan yang lebih baik ia hendaklah diminum 3 kali sekali.

      Selain itu, seleri juga dapat mengubati keracunan yang berpunca daripada jangkitan bakteria. Antaranya adalah seperti terpijak paku berkarat, jangkitan kuman di bahagian luka atau dalam saluran kencing dan kes melecur teruk menyebabkan keracuanan darah dikenali sebagai sepsis atau septicemia.Kandungan garam galian dalam seleri memulihkan sifat alkalin dalam darah dan membantu menghentikan pembiakan kuman.

      LOBAK PUTIH

      Masalah perut meragam sering kali berlaku akibat ketidakhadaman makanan dan keadaan ini sungguh menyakitkan seluruh badan.Ramai yang tidak mengetahui yang lobak putih mempunyai kandungan khasiat yang tinggi dan sayur ini dapat menyelesaikan masalah penghadaman. Brassica rapa adalah nama saintifiknya dan beasal dari keluarga Crucifera. Sayur ini mengandungi kandungan air , glukos, sokros dan fruktos yang banyak. Ia juga kaya dengan asid ferulik, asid benzo-pyruvik dan asid amino.

      PUDINA

      Merupakan sejenis herba yang berasal dari keluarga Labiatae dan ia tergolong dalam spesies mentha.Terdapat berbagai jenis pudina di seluh dunia, antaranya:
      -mentha spicata “moroc-can” yang berkesan dalam meredakan kekejangan otot,

      -mentha aquatica untuk merawat cirit-birit

      -mentha arvensis yang boleh melegakan demam selsema dan menghilangkan rasa loya.

      Pudina bertindak sebagai perangsang dan membantu penghadaman serta mengurangkan flatulens. Ia juga bersifat antiseptik, antiparasit dan antivirus. Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.

      Daun pudina juga digunakan untuk membuat ubat sapu untuk merawat selsema, sakit kepala, kekejangan otot dan sakit-sakit badan. Minyak yang diperbuat daripada daun pudina boleh menghilangkan rasa loya serta kejutan dan mempertingkatkan konsestrasi.

      PASLI

      Sayuran ini berasal dari keluarga Umbelliferae dan kaya dengan vitamin dan zat galian seperti kalsium, magnesium dan klorofil.

      Daun pasli yang diramas dengan air dapat bertindak sebagai tonik bagimenjaga kesihatan rambut. Air ramasan ini juga bertindak melawaskan kencing dan menurunkan tekanan darah.

      Pasli juga dapat meredakan penyakit sengal-sengal tulang, membantu pencernaan makanan dan menguatkan semula otot-otot rahim selepas melahirkan anak.

      KACANG BUNCIS

      Kacang buncis atau nama saintifiknya adalah Phaseolus vulgaris mengandungi pelbagai khasiat yang tidak terdapat pada tumbuhan sekelurga dengannya.

      Sayur yang kaya dengan protein dan vitamin ini membantu menurunkan tekanan darah serta mengawal metabolisme gula dalam darah dan amat sesuai dimakan oleh mereka yang menghidapi penyakit kencing manis atau darah tinggi.

      Bagi mereka yang khuatir kerana mempunyai berat badan yang keterlaluan , kacang ini dapat membantu mengatasi masalah mereka. Ini kerana ujian makmal telah menunjukkan kacang ini mengandungi serat dan enzim yang boleh membantu menurunkan berat badan.

      PERIA

      Peria atau dikenali sebagai kanbas atau nama sainsnya Momordica charantia adalah sejenis sayur yang rasanya amat pahit,tetapi di sebalik kepahitan itulah tersembunyi seribu satu khasiat untuk menjaga kesihatan tubuh badan.

      Sayur ini adalah penawar kepada pesakit yang menghidapi penyakit kencing manis. Kandungan bahan yang menyerupai insulin didapati berkesan dalam menurunkan paras gula dalam darah dan air kencing. Peng- hidap kencing manis mestilah menjadikan jus peria ini sebagai satu jus minuman harian, terutama sekali sebelum sarapan.Selain itu peria juga dapat menyembuhkan penyakit batuk yang menyerang kanak-kanak.

      BAYAM

      Adalah sejenis sayuran hijau yang kaya dengan vitamin A, C dan E serta zat besi seperti fosforus, besi, sodium potasium, magnasium mangan dan zink.Dikenali sebagai Spinacia oleracea dari segi saintifiknya.

      Jus bayam mengandungi zat besi secukupnya untuk mengatasi masalah-masalah seperti anemia sejenis penyakit kurang darah. Kaedahnya adalah dengan mengisar daun bayam dengandengan segelas air dan diminum dua kali sehari.

      Wanita seringkali kekurangan zat besi kerana didatangi haid pada setiap bulan. Jus bayam yang dicampurdengan jus lobak merah atau jus tomato boleh membekalkan zat besi secukupnya untuk menambah tenaga mereka kerana jus bayam mengandungi asid aksalik dan penambahan jus-jus lain dapat mengatasi kesan-kesan keasidannya.

      KADUK

      Merupakan sejenis sayuran tempatan yang mudah ditemui. Tumbuhan ini dikenali sebagai Piper sarmentosum roxb dan berasal dari keluarga Piperaceae.

      Air yang direbus dengan akar pokok ini dapat melawaskan kencing. Daunnya mujarab untuk merawat demam malaria dengan minum air rebusannya.air rebusan ini juga berkhasiat bagi melegakan batuk-batuk, selsema ,sakit pinggang, sakit gigi dan sengal-sengal tulang.

      DAUN KARI

      Tumbuhan renek ini berasal dari keluarga Rutaceae dan daripada spesies Murraya koeniggi, mengeluarkan daun-daun kecil berwarna hijau. Daun kari ini biasanya digunakan dalam menambahkan keharuman masakan dan masyarakat India merupakan pengguna terbanyak daun ini.

      Dari segi perubatanya, daun ini amat berkesan dalam mengatasi masalah-masalah haid dan gonorea, menghilangkan rasa loya dan pening-pening lalat bagi wanita yang mengandung dan menyembuhkan penyakit cirit-birit dan penyakit berak darah.Selain itu daun ini juga baik untuk peredaran darah dan boleh bertindak sebagai sedatif.

      KAPSIKUM

      Merupakan sejenis cili yang berisi tebal berwarna hijau atau merah. Adalah dari spesies Kapsikum annuun yang berasal dari keluaraga Solanaceae.Ia kaya dengan vitamin C, vitamin A dan zat-zat besi seperti kalsium, fosforus, sodium, dan potasium.Sayur ini dikatakan dapat

      meredakan kesakitan yang ada kaitan dengan kegemukan.Ia juga baik untuk pengedaran darah dan boleh mengtasi masalah sakit kerongkong.

      Kapsikum juga mengandungi sejenis bahan yang menghalang sel-sel darah daripada bergumpal, sekali gus menghalang sejenis penyakit darah beku yang dikenali sebagai trombosis.

      TOMATO

      Nama sainsnya adalah Iycopersicon esculentum.Merupakan sayur yang digemari oleh orang ramai dan boleh dimakan secara mentah atau dimasak.Berasal dari kelurga Solanaceae, kaya dengan zat besi, serat serta vitamin A dan C dimana diperlukan untuk mengekalkan kecergasan badan.Ia juga baik untuk melicinkan kulit dan merupakan salah satu bahan awet yang penting .

      Satu kajian terbaru di amerika syarikat telah menunjukkan bahawa pigman merah yang terdapat pada kulit tomato mengandungi sejenis bahan yang dikenali sebagai Iycopene yang mana boleh mengurangkan risiko di kalangan kaum lelaki daripada mendapat penyakit barah prostat.Dalam kajian tersebut, amalan memakan 10 biji tomato seminggu boleh kurangkan risiko sehingga 45%.

      KENTANG

      Berasal dari keluarga Solanaceae, dan merupakan sejenis sayuran yang paling popular di selurug dunia. Terdapat berbagai jenis ubi kentang di seluruh dunia.Ubi kentang kaya dengan karbohidrat dan zat galian terutamanya dibahagian kulit.

      Sayur ini berkesan untuk merawat penyakit batu karang dan juga mengatasi masalah jerawat dan bisul.Caranya adalah dengan mengadun udi kentang dengan sedikit air kemudian disapu ke atas jerawat atau bisul yang sudah pecah sebelum ditutup dan dibalut dengan kain bersih. Cara rawatan yang sama juga digunakan bagi merawat kudis atau luka.

      TERUNG PIPIT

      Merupakan tumbuhan liar di Malaysia dan di negara-negara tropika.Biasanya dimakan secara mentah ataupun dicelur untuk dijadikan ulam. Dikenalai sebagai Solanum torvum ,dalam nama sainsnya.

      Daripada kajian, terong ini mengandungi 2% protein, 0.1% lemak, 7.9% karbohidrat serta mengandungi fosforus, sedikit zat besi, banyak vitamin A dan C dan sedikit vitamin BI.Terong ini juga mengandungi alkoloid jenis steroid yang dikenali sebagai soladin dengan kandungan sebanyak 0.84%.

      Buah ini mengandungi banyak khasiat. Antaranya dengan meminum air rebusan buah ini dapat meredakan kesakitan akibat sakit perut yang berterusan.Selain itu akarnya pula dapat mengubati retak kulit pada kaki.

      BAWANG PUTIH

      Dikenali sebagai Allium sativum dan mempunyai kegunaan yang banyak dan khasiat yang tinggi.Bawang ini telah dikenal pasti dapat memecahkan kolesterol yang menyekat perjalanan darah pada salur darah dan kolesterol ini dikenal pasti sebagai punca kepada penyakit darah tinggi.Ia juga membantu menyegarkan pernafasan sekalipun tempat yang banyak karbon monoksida (asap kenderaan).

      Sayuran ini juga dapat menghindarkan seseorang daripada diserang kanser kerana kandungan mineralnya membantutkan ketumbuhan tumor dalam tubuh badan.Selain itu bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat, kuman tersebut dapat dibunuh dengan menumbuk bawang putih serta menepekkannya di bahagian yang berjerawat.

      MANGGA

      Berasal dari kelurga Anacardiaceae dan nama saintifiknya dikenali sebagai Mangifera Indica. Jus buah ini mengandungi khasiat yang tinggi dan berkesan untuk mengubati pelbagai penyakit. Minuman ini, kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium dan magnesium dan vitamin A dan C.

      Penyakit hernia atau burut merupakan sejenis penyakit yang menyebabkan isi perut turun ke bawah dan kantung kemaluan menjadi bengkak. Amalan meminum jus buah mangga merupakan amalan berkesan untuk mereda dan menyembuhkan penyakit ini.Ini kerana kandungan karbohidrat dan enzim yang tinggi dalam mangga akan mempercepatkan proses penyembuhan di dalam dan di luar badan.

      Selain itu, jus buah mangga ini juga digunakan sebagai agen penghilang dahaga untuk mengatasi masalah penyidratan atau kekurangan cecair dalam tubuh badan.

      Petua berkesan adalah dengan menyedut perlahan-lahan jus buah mangga dengan menggunakan straw dan bukannya dengan meminum terus. Memandangkan kandungan gula yang tinggi hanya secawan sahaja dihadkan dan bagi mereka yang menghidapi penyakit kencing manis dan alahan adalah dinasihati membataskan penggunaannya.

      AVOKADO

      Adalah sejenis buah yang berkhasiat yang mengandungi protein, zat besi, fosforus, kalsium,sodium, potasium, vitamin A dan C dan niasin.Dikenali sebagai Persea americana dan buah ini berasal dari keluarga Lauraceae.

      Sebiji avokado dipercayai mengandungi kira-kira 300 kalori, dengan 88% daripadanya terdiri daripada lemak. Ia bertindak dengan berkesan sebagai pelincir semula jadi bagi membolehkan sendi-sendi tulang bergerak bebas terutamanya di bahagian leher, siku, pergelangan tangan, pinggul dan lutut sekali gus dapat menghindarkan penyakit sengal-sengal tulang.

      Di samping itu, amalan memakan buah ini setiap hari boleh menurunkan paras kolestrol di samping mengekalkan paras lipoprotein iaitu sejenis kolestrol yang baik yang bertindak melindungi seseorang itu daripada diserang sakit jantung.

      Isi avokado yang kaya dengan vitamin A, minyak dan riboflavin amat berkesan untuk memulihkan kesegaran dan kelicinan kulit serta mengatasi masalah kulit kering.

      LEMON

      Dikenali sebagai Citrus limon dari segi saintifiknya dan boleh ditemui pada bila-bila masa sepanjang tahun.Buah ini seperti buahan lain kaya dengan vitamin C yang berkesan untuk menghindarkan penyakit-penyakit kelamin seperti gonorea, siflis dan klamidia. Ini kerana ia bertindak membunuh kuman bakteria, sekali gus mempertingkatkan daya tahan badan.

      Kandungan vitamin C dalam jus lemon, yang turut mengandungi zat besi, kalsium, fosforus, potasium,magnasium dan vitamin B-Kompleks, juga bertindak membunuh sejenis bakteria dikenali sebagai stafilokokus.Bakteria ini menjadi punca beberapa jenis penyakit seperti keracunan makanan, radang paru-paru dan jangkitan jangkitan lain.

      DELIMA

      Merupakan sejenis buah yang berasal dari kawasan Mediterrane. Dikenali sebagai Punica granatum dan mengandungi asid tannin yang amat muajarab untuk hapuskan masalah cacing di kalangan kanak-kanak.

      Selain daripada asid tannin , buah ini juga mengandungi zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, magnasium, vitamin A dan vitamin C. Ia berkesan untuk meredakan cirit-birit yang kronik, termasuk cirit-birit berdarah dan enteritis atau bengkak usus.

      Penyakit buasir juga dapat dirawat dengan buah delima ini .Airnya yang bertindak sebagai astringen, disapu ke bahagian yang bengkak dan dilakukan beberapa kali sehingga sembuh.

      BELIMBING BULUH

      Buah ini mempunyai rasa yang masam dan juga digunakan dalam pelbagai jenis masakan tempatan seperti sambal belacan dan masak lemak. Dikenali sebagai Averrhoa belimbi linn dan berasal dari keluarga Oxalidaceae dan mempunyai nilai yang tinggi dari segi perubatan.

      Jus buah ini berkesan untuk melegakan penyakit darah tinggi, kencing manis dan pitam. Selain itu ia juga berkesan untuk melicinkan kulit muka serta mengatasi masalah jerawat dan merawat sakit gigi. Bagi mereka yang menghidapi batuk yang berterusan, adalah dinasihati merebus buah ini dan minum air rebusan ini setiap pagi dan petang.

      PISANG

      Antara buah tempatan yang digemari ramai adalah pisang atau dikenali sebagai Musa sapientum dari segi sainsnya.Pisang kaya dengan vitamin A dan C, kalsium, fosforus, potasium dan besi .Ia juga merupakan salah satu daripada beberapa jenis buah yang mengandungi kromium, iaitu sejenis bahan yang merangsangkan aktiviti enzim dalam metabolisme glukos yang penting untuk memberi tenaga.

      Selain itu, pisang juga merupakan jawapan yang tepat bagi mereka yang menghadapi masalah sembelit, dan juga dapat melegakan penyakit ulser dan penyakit gastritis atau radang perut.

      NANAS

      Berasal dari keluarg Bromeliaceae dan nama sainsnya ialah Ananas comosus. Buah ini mempunyai kandungan vitamin A, B, da C yang tinggi.

      Jus nanas ini bukan sahaja merupakan minuman yang lazat tetapi juga dapat atasi masalah kekeringan di bahagian bibir dan di bahagian muka.Amalan minum jus nanas, juga berkesan untuk atasi masalah kencing tidak lawas. Enzim yang terdapar pada buah nanas boleh meredakan bengkak-bengkak, kuatkan daya tahan badan serta hapuskan fibrin yang boleh bawa sakit jantung dan strok. Selain itu buah ini juga melancarkan perjalanan haid serta berkesan dalam mengatasi masalah pencernaan, pundi kencing, cacing dan kelesuan tubuh badan.

      TEMBIKAI

      Buah tropika ini kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C, asid folik dan zink. Dikenali sebagai Citullus vulgaris dan mempunyai khasiat yang tinggi.

      Jus buah ini amat muajarab untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit seperti demam, masalah perut kembung, sakit kepala dan penyakit paru-paru. Jus ini juga memberi tenaga dan kekuatan di kalangan orang-orang tua serta memulihkan sistem tubuh badan yang lemah bagi mereka yang baru sahaja sembuh daripada penyakit . Selain itu penyakit artritis, gout serta keracunan uremik yang berlaku akibat kehadiran asid urik yang berlebihan dapat diatasi dengan pengamalan minum jus buah ini.

      PLUM

      Berasal dari keluarga Rosaceae dan mengandungi khasiat yang tinggi.Buah ini mengandungi sejenis bahan yang dikenal pasti sebagai diphenylisation yang bertindak sebagai julap. Bahan ini bukan sahaja mencuci perut, malahan juga mengatasi masalah sembelit. Di samping itu, ia juga sesuai diamalkan oleh mereka yang mengalami masalah kolesterol kerana diphenylisation yang membantu menurunkan paras serum dalam darah. Buah ini mengandungi serat ,iaitu salah satu daripada zat-zat makanan penting yang diperlukan dalam pemakanan harian untuk menjaga kesihatan.

      Buah ini juga merupakan penawar bagi mengubati penyakit gastritis akibat inflamasi pada lapisan mukus dalam perut akibat pengambilan terlalu banyak makanan berempah, arak dan ubat-ubat aspirin.

      KESIMPULAN

      Secara ringkasnya, kita telah mengenal pasti beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan yang bukan sahaja mengandungi kandungan khasiat yang tinggi malahan juga mempunyai nilai-nilai perubatan yang amat muajarab. Walau bagaimanapun masih terdapat banyak lagi sayur-sayuran dan buah-buahan yang belum dikaji potensinya sebagai radas kesihatan manusia.Sekecil-kecil cili padi sekalipun mungkin mengandungi kompaun yang berguna untuk menyelamatkan manusia. Jika kita masih melengah-lengahkan usaha pengkajian ke atas tumbuh-tumbuhan ini, mungkin banyak lagi nyawa yang akan terkorban akibat pelbagai jenis penyakit.

      Fenomena ini perlu diberi perhatian oleh semua pihak.Dunia ini dicipta lengkap dengan segala unsur pro dan kontra. Apabila tuhan mencipta penyakit, Dia juga mencipta ubatnya

      --->DIPETIK DARI WEB supervain.com

      GELEDAH DAPUR RAMADHAN BERSAMA B.A

      Author: salju // Category: ,
      Menarik je nih..tp blog i ni xbyk resepi lg..boleh ker abang ben??? boleh la... nk kongsi jgk..satu dessert yang menarik bg yang suka air soya..biasa la kan kalo kt bazar ramadhan melambak air soya fresh tu..ada yang panas dan ade gak yg sejukk...sejukk?? boleh minum trus..buat nye senang..sambil2 buat kueh buah melake tu kan boleh la join venture dgn yang ni skali... tengok dalam rancangan kt tv 30 minutes chef..memang bes kalo buat buke puasa ni..dapat pelbagaikan lg minuman soya..seeloknya gunakan soya yang bukan sugarless..erkk gamabr x canteekkkkk...

      SOYA WITH GLUTINOUS RICE BALL PEANUT BUTTER FILLING


      Bahan-bahan

      • 1 cawan tepung pulut
      • sedikit air
      • pewarna
      • peanut butter
      • Air soya

      Cara-cara

      1. uli tepung pulut dengan sedikit air. buat mcm aduan kueh buah melaka. bahagikan kepada 2 adunan.letak pewarna yg berbeza.
      2. bentukkan bola-bola kecil. isi kn sedikit peanut butter di dalam nyer.
      3. didih kan air di dalam periuk. bl dh mendidih.masokkan bola-bola trsebut.. rebus hingga timbul..angkat dan masokkan didalam air sejuk yang berais.boleh disimpan dalam peti ais beberapa hari.
      4. masukkan di dalam minuman soya. letak ais sket.. minum sejuk2..besttttt...

      GUAVA BLENDED

      Author: salju // Category:
      Nyaman je kalo minum ni ketika musim2 panas gni..sejuk je tekak..

      BAHAN-BAHAN

      • 1/2 biji jambu besar (buang biji dn potong2 kecil)
      • 2 sb susu cair <----- Susu pekat pon bole tp kurang kan la skit gula
      • 2 sb gula (boleh tambah untuk lebih manis)
      • ais + air masak segelas

      CARA-CARA
      1. Masukkan semua bahan2 di dlm blender.. blend sampai halus.
      2. Siap untuk di minum..

      GRILLED BURGER WITH BLANKET??

      Author: salju // Category:


      Berger berselimut??? hehe berger ni sejuk kot...first time tgk berger ni mmg jakun laa..biasenyer telor tu dorang wat balut daging berger kan...tp yang ni telur ade kt dalam dan siap wat selimut lg tueee...emm mkn berger ni kt satu kedai kt mlaka waktu blaja dulu2... then skrg dah x duduk kt mlaka jd kene la wat sendiri yea berger selimutnyer...untuk daging berger tu kalo xnak grill pon xpe..just goreng dalam pan jer dengan sikit minyak... resepi untuk daging berger ni pi skodeng kt dapur sue..tp dah diubah suai skit..maap bebyk ye sue..

      BAHAN-BAHANNYA:
      • 6 bun burger
      • hirisan timun
      • hirisan tomato
      • salad
      • kepingan keju
      • cili sos dan mayonis
      • 3 biji telur dipukul sedikit dengan garfu

      UNTUK DAGING:
      • 250 gm daging lembu/ayam cincang *
      • 1 biji bawang besar - dicincang *
      • 1/2 sk serbuk lada hitam * <--- sue gune lada sulah
      • 2 st garam halus *
      • 2 sb minyak jagung *

      SOS BLACKPEPPER:

      • 1 sk tepung jagung dibancuh dengan sedikit air
      • 1 biji tomato dibuang kulitnyer dan dihancurkan
      • 3 sb sos lada hitam
      • 1 sb sos cili
      • 1/2 kiub pati ayam
      • 2 ulas bawang putih ditumbuk lumat
      • 1 inci halia ditumbuk lumat


      CARA-CARANYA:

      • UNTUK DAGING: Campurkan kesemua bahan yang bertanda * kedalam magkuk besar, gaul sehingga rata. Ambil segengam campuran daging tadi, bentukkan seperti bebola besar dan kemudian leperkan.

      • UNTUK SOS BLACKPEPPER: Tumis bawang putih dan halia dengan sedikit minyak hingga naik bau dan masukkan bahan-bahan yang lain dan kacau sehingga pekat. angkat dan sejukkan.

      • Grill kepingan daging tadi atau boleh juga gunakan kuali leper non-stick dengan sedikit minyak sayuran, gorengkan daging tadi sambil dibalik-balikkan sehingga daging masak dan goreng sehingga habis kesemua daging tadi. kalo grill xperlu garing yea rase daging yang berjus tu lg sedap.
      • Panaskan kuali leper, Belah dua bun dan sapu sedikit mentega dan letakkan bun di dalam kuali leper. biar sebentar hingga sedikit garing dan angkat.
      • Susunkan pula bahan hiasan pada bun tadi, letakkan juga daging dan cili sos serta mayonis dan kepingan keju.
      • UNTUK SELIMUT: panaskan kuali leper, masukan sedikit minyak, rata kan telur didalamnye macam mebuat telur dadar tp biar nipis jea ye..balikkan agar kedua2 belah masak. angkat dan letakkan diatas burger yang dah siap. hias kat atas telur dengan mayonis dan sos blackpepper.
      • Sedia untuk dihidangkan.



      There was an error in this gadget
      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...