KERANG BAKAR

Author: salju // Category: ,


Dapat makan kerang bakar memang best sgt..kerang ni boleh dibuat macam2 masakan espeseli sambal,rendang,rebus,bakar dan macam2 lg tau..tp kerang bakar paling senang nak wat... simple jer..

BAHAN-BAHAN:
  • 1 kg kerang
  • 2 batang serai diketuk
  • 2 ulas bawang putih ditumbuk lumat
CARA-CARA:
  • bersihkan kerang, masukkan dalam bekas dan isi kan dengan air separas dengan kerang.
  • masukkan serai dan bawang putih. kacau rata-rata dan perap sejam
  • selepas sejam bolehlah dibuang air dan boleh lah dibakar. kalau xde dapur arang tu boleh guna dapur gas jer. masukkan dalam periuk bertutup dan biarkan sehingga beberapa biji kerang terbuka sendiri yer..boleh lah diangkat..psssst gune api kecik jer...
SOS PENCECAH:
  • 1 sudu cili boh
  • 1 keping gule melaka
  • air asam jawa 1 cawan
  • secubit garam
campurkan semua bahan diatas dan masak sehingga medidih dan gule melaka cair. kalo nak lg pekat boleh tambah cili lg..








0 Responses to "KERANG BAKAR"

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...