Kek Pisang Sempoi

Author: salju // Category:

salam...selamat hari selasa..

sekejap je mase berlalu..emm trase dah makin tua ni padahal baru je lagi sambut birthday..tengok keliling kite budak2 dulu yang kecik2 seme dah jadi anak dara..dah boleh kawen pon..aku? aku pon belom kawen lg..hehe ops dah melalut ke lain dah ni..ok2..sambung balik pasal kek pisang ni..

kek pisang ni memang sempoi jer.. tertengok kat dapur kak izah..terliur la plak.. ada pisang masak terus wat.. kebetolan sumber resepi sama..dari my resepi oleh sofinar.. kek ni memang gebuss laa.. nak2 lagi kalo pakai tepung kek.. tuan punye resepi asal pakai tepung gandum je.. selalu jugak wat kek ni..kalo ada pisang masak mesti buat..bebudak ni x suka makan pisang tapi bila dah jadi kek ni laju plak dorang ni kebas..=)

BAHAN-BAHAN
  • 150g pisang emas - dilecek
  • 180g tpg gandum <--sy guna tepung kek
  • 180g gula halus /gula icing
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam
CARA-CARA
  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 -50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda

5 Responses to "Kek Pisang Sempoi"

SYaMiLa Says :
September 28, 2010 at 1:52 PM

sedapnya kek pisang...my feveret...selalu gak tgk resepi..tp selalu tk jadi nk buat...

emunnn Says :
September 28, 2010 at 2:39 PM

sama la kite pon suke sgt kek pisang..hehehe

izahdaut Says :
September 28, 2010 at 2:49 PM

mmg sedapdan gebu kan kek ni..sedap sedap

emunnn Says :
September 28, 2010 at 2:54 PM

haah kak izah..memang sedap dan gebu..mkn berkali2 lagi sedap..ehehe

Anonymous Says :
April 26, 2013 at 8:37 PM

Dah try ni td, memang gebu sgt..

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...