ASAM PEDAS IKAN PARI

Author: salju // Category:

salam..slamat berpuase.. kalo dapat ikan pari mesti nak bakar tak pon buat asam pedas jer..memang sinonim la ikan pari ngan asam pedas..nak lagi kalo ikan pari yang kecik2 tu isi dia lembut jer dan  tak  bau hancing..huh kalo dapat yang hancing memang mau termuntah bila mkn..ye la dah mcm bau baja kompos..hehe tadi petang sebuk duk mengukis almond london.. belah malam plak duk celop cekelat..adoiii penat gtu..dapat la 200 pieces.. pehtu alang2 celop coklat untuk almond celup la skali coklat untuk biskut aiskrim dalam 200 jgk..hoho brtambah la sakit blakang duk ngadap biskut tu aje.. dah jadi 400 kali celop..emm tapi bila dah siap tu hepi sgt.. ops dah melalut citer psl kukis lak.. k la ni resepi tuk asam pedas ikan pari dan ikan bakar jugak.. 

BAHAN-BAHAN
  • 2 ekor ikan pari kecil / tuka
  • 5 ulas bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 3 biji cili merah*
  • 10 tangkai cili kering*
  • 1 inci kunyit hidup*
  • 1 batang serai
  • 1 inci halia*
  • daun limau purut
  • air asam jawa
  • bunga kantan
  • daun kesom
  • 2 mangkuk air 
CARA-CARA
  1. ~Bahan yang bertanda * dikisar halus. tumiskan bahan bertanda * hingga naik bau dan pecah minyak.
  2. ~masukkan serai, daun limau purut, bunga kantan , air asam jawa dan air. biarkan mendidih barulah masukkan ikan dan daun kesom..
  3. ~masukkan garam secukupnya.. nak lagi sedap masukkan sikit gula melaka. tapi jgn plak masukkan gula pasir ye nanti hanyir plak.. bolehlah diangkat yea..



0 Responses to "ASAM PEDAS IKAN PARI"

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...