NEKBAT

Author: salju // Category:
 
macam baulu kan? actually ni bukan baulu.. ni la orang pantai timur panggil kuih nekbat...kuih tradisi..ade jual yang kering, yang macam baulu cermai tu haa..tapi nekbat kering tawar yg amat.. jadi balik masak jer dengan air gula. tapi xde sukatan untuk air gulanya.. agak2 je.. pas dah masak tu simpan dalam peti sejuk..makan sejuk2 memang bes tau.. caranya senang jer.. kalau untuk 20 biji nekbat ni didihkan air 3 cawan bersama dengan gula ikut la nak manis ke x yea..masukkan daun pandan skali.. dah mendidih dan gula dah hancur, masukkan nekbat ni.. biar dia kembang dalam 5 minit. angkat dan biarkan sejuk bersama dengan air gula tersebut..senang kan..kan..


4 Responses to "NEKBAT"

FarhanaDr Says :
August 27, 2010 at 8:37 PM

Wah.. Pes time nengok ni.. Heeee..

emunnn Says :
August 27, 2010 at 11:20 PM

yeke farhanaDr.. ni la kuih tradisi org trg..kalo time ramadhan mmg ade la jual kt sini..

sal Says :
August 28, 2010 at 11:40 PM

Akk pon baru 1st time tngok kuih ni, mesti manis agaknya kan...?

emunnn Says :
August 29, 2010 at 12:49 AM

kaksal>> kalo yg jual mmg manis..tp bila buat sndri kite kurangkan la gula tu.. manis2 buah gtu..

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...